O perspectivă informală asupra FOSR 2016, 8 – 16 august

Luni, 7.50 AM: trenul spre Galați, grabă, emoții, alergat, bagaj, prieteni;

Noi, bobocii de anul trecut din PRIME Iași, mergeam la primul nostru Forum marca ANOSR, cel mai important eveniment anual studențesc din România, care reunește peste 350 de studenți din 17 centre universitare din țară. Scopul? Ne-am propus să dezbatem cele mai importante probleme și interese ale studenților din România.

După aproximativ 6 ore petrecute pe drum, am ajuns în camera de cămin, unde patul comod de acasă era doar o amintire. Dar cui îi trebuie somn, când noi abia așteptam să cunoaștem membrii din celelalte asociații? Pot spune că, de-a lungul Forumului, am neglijat intenționat nevoia de odihnă, deoarece dorința de a socializa era mai mare. Programul era promițător: în fiecare zi aveam „seară socială”, iar dacă nu era trecut nimic, găseam noi ceva de făcut și locuri pe unde să ne plimbăm.

Marți, în prima zi de activități, am participat la deschiderea oficială a celei de-a XI – a ediții a Forumului Organizațiilor Studențești din România, care a avut loc în Aula Magna a Universității „Dunărea de Jos” din Galați. Am ascultat alocuțiunile președintelui ANOSR, Vlad Cherecheș, dar și a invitaților de la ceremonia de deschidere: domnul Klaus Werner Iohannis, Președintele României, domnul prof. univ. dr. Mircea Dumitru, Ministrul Educației Naționale și Cercetării Științifice, domnul Andrei Popescu, secretar de stat în Ministerul Tineretului și Sportului, respectiv domnul prof. univ. dr. ing. Sorin Cîmpeanu, președintele Consiliului Național al Rectorilor din România. Au luat cuvântul și reprezentanți din partea Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior, Federației Sindicale „Alma Mater”, Societății Academice din România, Consiliului Tineretului din România, respectiv Consiliului Național al Elevilor. Bineînțeles, toate acestea s-au încheiat cu o fotografie de grup și multă înghesuială la ședințele de selfie cu domnul Președinte Iohannis. Noi ne-am mulțumit cu o poză între noi.

feteleh

Spre seară, trupa Sonatic ne-a încântat cu repertoriul lor în Fratelli Summer Club Galați. Din acel moment, am început să înțeleg din ce în ce mai bine spiritul ANOSR, în special prin imnul Alianței și prin melodia compusă de Phoenix – „În umbra marelui URSS”, alăturându-mă energic de fiecare dată dansului de grup.

Miercuri: Suntem o voce pentru toți… și dezbatem nevoile studenților la ateliere de lucru paralele, în care s-au abordat subiecte precum taxele universitare, bursele studențești, teoria și practica din universități, căminele studențești, facilități pentru studenți, concluziile acestor dezbateri urmând să fie la baza strategiei ANOSR din următorul mandat. Seara am stat în Club Infinity, iar apoi ne-am plimbat pe faleză (care era mai întinsă decât îmi aduceam eu aminte!).

Joi au fost organizate celelalte traininguri, având teme precum „HR&motivare”, „Marketing&PR”, „Design grafic”, „Management de proiect” sau „Scrierea de proiecte pentru diverse linii de finanțare”. Seara de joi a fost una cu adevărat specială: am participat la Târgul Organizațiilor Studențești, organizat pe Plaja Dunărea. Împreună cu ceilalți colegi din PRIME Iași, am instalat standul de prezentare al organizației noastre, unde am aranjat afișe ale proiectelor noastre, fotografii cu membri, am împărțit flyere, stickere și voie bună. Am vizitat și standurile celorlalte organizații și am rămas plăcut surprinsă de creativitatea și metodele de promovare ale acestora. Să știți că am reținut și câteva elemente originale ale unor asociații, precum băuturi specifice sau joculețe! Plus că am adăugat multe stickere la colecția mea, din toata țara 😀 Cred că acest sentiment este cel mai frumos – să poți cunoaște oameni, tradiții, asociații din toată România și să intri în contact cu alți studenți de vârsta ta, din alte orașe.

stand

În continuare, s-a pregătit focul de tabără, care i-a făcut în ciudă frigului de afară, încălzindu-ne un pic. Vorba aia, ce rece bate vântul… Adevărul este că nu am mai văzut un foc de tabără așa mare dintr-o excursie din clasa a VII – a, iar acum trec în anul II. Nu am avut ce să fac, decât să mă bucur de moment și să nu iau în seamă temperatura de afară.

toti

Deja venise și ziua de vineri. După-amiază a avut loc marșul studenților, prin care am cerut ca educaţia să devină o prioritate în programele politice și să primească, începând cu anul 2017, o finanţare corespunzătoare. Mesajul public a fost „Rahat pentru educație”, fiind argumentat prin faptul că partidele politice nu au oferit nimic sistemului de educație din România în ultimii patru ani. Seara ne-a fost organizată o surpriză foarte simpatică: am fost împărțiți în patru autobuze și am fost conduși într-un loc ieșit din comun, Seawolves „moto club”, unde am dansat și am avut parte de o cină specială.

Începând cu ziua de sâmbătă, până luni, a avut loc Adunarea Generală, în cadrul căreia s-a discutat despre bilanțul activității ANOSR de pe 2015-2016 și s-a ales un nou Birou de Conducere. Sâmbătă seară am vizitat orașul nițel împreună cu o parte dintre colegii mei (președintele PRIME Iași era la AG, ce să-i faci?!): am admirat priveliștea din Turnul de Televiziune (înalt de 110 metri!) și apoi ne-am plimbat hai-hui, până când am realizat că nu suntem deloc aproape de cămin și că singura variantă de întors era un mijloc de transport.

moldova

Duminică seară am mai socializat cu alte asociații de prin țară, cu care am ieșit în parcul din imediata apropiere a căminului.

Ce iute trece timpul… Luni, în ultima seară, trebuia să facem ceva special. Totuși, am ajuns din nou pe faleza Dunării și am admirat luna rotundă și misterioasă, atât cu ochiul liber, cât și prin telescop. Nu știu cât de special a fost până la urmă, dar mie mi-a plăcut ieșirea.

dunarea

Marți, 12.59 PM: am plecat cu chiu, cu vai, din Galați. Pe drum am realizat mai bine cât de faină a fost toată experiența și cât de norocoasă sunt că am cunoscut o parte considerabilă dintre participanții FOSR 2016. Nu am vărsat lacrimi, dar nici mult nu mai aveam. Oricum, sunt o persoană melancolică, de fel.

Concluzia? 8 zile în care am învățat, am petrecut, am cunoscut oameni din toată ţara și am văzut partea plină a paharului (sau a carafei cu apă de la cantină): mai exact Forumul Organizaţiilor Studenţeşti din România. Nu am plecat bine, că deja îmi este dor.

Abia aștept să vă revăd pe toți cu același entuziasm și poftă de viață! Și da, de când m-am întors ascult întruna imnul ANOSR și „În umbra marelui URSS”. Totuși, alte melodii care pot fi încadrate în seria „Playlist de la FOSR 2016” sunt Andrii Popa și Amintire cu haiduci. A fost un articol destul de lung și încărcat de detalii, precum ne-a fost programul în toate aceste zile, însă a meritat să îl citești, nu-i așa? 🙂

Felicitări, ANOSR! Felicitări, LSG!

Diana PRICOP

