Special Guest: Oana Dobre

Cu toate că încă ne mai bucurăm de vacanță, ne-am gândit să vă delectăm cu Special Guest-ul lunii august. Veți avea o surpriză plăcută, mai ales că în rândurile ce urmează, Oana Dobre Deputy Managing Director la Borțun•Olteanu, vă povestește despre utililatea și farmecul relațiilor publice. Despre acest domeniu puteți afla mai multe și de pe site-ul Borțun•Olteanu.

A consulta, consultant

Înainte să lucrez în comunicare, nu aveam nici cea mai vagă idee care este utilitatea relațiilor publice și ce înseamnă să fii consultant de comunicare. Trecând printr-o agenție de media și un departament de marketing al unei corporații multinaționale, am ajuns să lucrez într-o agenție de comunicare și am fost fermecată de ce însemna să lucrezi în PR, deși, pe-atunci, n-aș fi putut să-i explic foarte bine bunicii mele ce fac.

Mai întâi, a trebuit să mă lămuresc eu care este exact rolul consultantului de comunicare și care este nevoia pentru care el a fost, să zicem, inventat.

Consultantul e un catalizator între  identificarea nevoilor clientului și împlinirea lor. E interfața cu publicul, un mediator care povestește clar și concis cine ești și ce vrei. Iar apoi trece la toate celelalte detalii care te fac special. Iar dacă mergem către celălalt înțeles al verbului “a consulta”, atunci consultantul poate fi un medic specialist, care tratează compania sau produsul ce îi sunt lăsate în grijă, dacă apare o problemă de comunicare, sau le vitaminizează periodic, înfășurându-le în povești frumos țesute. Ori, câteodată ca un fel de duhovnic căruia îi mărturisești toate greșelile și temerile, dar, în loc de penitențe și post negru, primești soluții și un plan de acțiuni, cu tot cu buget și calendar.

Poate că am făcut câteva comparații ușor forțate, însă sper să ilustreze ideea de consultant în așa fel încât bunica mea să fie mândră de mine. Nu, nu sunt neurochirurg, nici scriitor (ba chiar, ma degrabă, un fel de ghost writer), însă felul în care ajut e la fel de important: clientul transmite prin intermediul meu un mesaj, pe care eu am grijă ca publicul să-l recepteze corect și clar, făcându-l atent prin mici trucuri.

Trecând mai departe la client, la un moment dat, am făcut un mic experiment ca să-mi pot da seama cum sunt în timpul liber cei pe care îi întâlnesc în mediul profesional. Așa că am început să purtăm conversații paralele despre vacanțe, copii, hobby-uri etc., care m-au făcut să îmi descopăr interlocutorii, să-i apreciez și să îi plac mai mult, de data aceasta ca oameni.

E la fel ca atunci când intri într-o sală de întâlniri sau într-un birou și cunoști oameni noi, cu care probabil vei lucra. Există o anumită tensiune la început, care se relaxează cu timpul petrecut împreună, până când se ajunge la o relație de încredere, ce duce la un soi de prietenie profesională. Și-apoi te “îndrăgostești” de produsul sau compania pentru care lucrezi și, într-un final, ajungi să vorbești cu “noi” fără să îți dai seama. E o relație bazată pe pasiune și entuziasm, pe care le investești în fiecare zi, construind o relație trainică care nu știi, însă, dacă va dura doar până la următorul pitch.

 

Anunțuri